PERSONER, DER BRUGER VORES RESERVEDELENE: GRACE MAPLE

12 marts 2020

internationalwomensday

Søndag den 8. marts var det den internationale kvindedag – en fejring af kvinder og deres bedrifter i hele verden og en opfordring til os alle om at være med til at skabe et samfund med lighed mellem kønnene.

I 2020 fortsætter vi med at fejre dette tema og det fælles mål for #EachforEqual ved at
sætte fokus på nogle af de inspirerende og engagerede mænd og kvinder, der arbejder
inden for landbruget.

Vi har mødt Grace Maple, som er ved at uddanne sig til landbrugstekniker hos
C&O Tractors Ltd i deres Wilton-afdeling i Salisbury, og som har fortalt os om sine
oplevelser under uddannelsen.

Hvad består dit daglige arbejde af?

“Mit daglige arbejde består af PDI-eftersyn og servicearbejde og at hjælpe de andre
teknikere, når der er brug for det.”

Hvorfor har du valgt denne uddannelse?

“Jeg har altid været interesseret i landbrug og valgte landbrug på niveau 2 på
Sparsholt College. Derefter valgte jeg landbrugsteknik på mit andet år, fordi jeg har været vant til at hjælpe min far med at reparere køretøjer og derfor var interesseret i området.”

Hvordan tror du, at man får flere kvinder til at vælge en lignende karrierevej?

“Man skal forsøge at inspirere børnene ved at tage ud på skolerne og tale med dem, så de tidligt kan få en interesse for det. Besøg gymnasier, vis de studerende traktorer og maskiner, og tal med dem om, hvilke karrieremuligheder der er.”

Hvad er det bedste råd, du kan give kvinder, som starter en lignende karrierevej?

“Lad dig ikke afskrække af, at landbrugsteknik er en mandsdomineret verden. Vælg det, du har lyst til, og det, der interesser dig – der er ingen, der dømmer dig.”

Hvorfor tror du, det er så vigtigt med diversitet på arbejdspladsen?

“Jeg tror, at diversitet er vigtigt på arbejdspladsen, fordi det ikke kun giver branchen et positivt renommé, men også gør den mere tilnærmelig for kunderne.”

Er der efter din mening ligestilling for kvinder inden for dit arbejdsområde?

“Ja, det mener jeg, der er – ud fra det, jeg har set indtil videre.

Jeg er blevet budt velkommen af alle medarbejdere og har fået mulighed for at tilegne mig ny viden og lave det, de andre teknikere laver.”

Hvilke barrierer har du oplevet på arbejdspladsen, og hvordan har du taklet det?

“For mig har den største barriere i starten været min højde og styrke. Jeg har haft svært ved at nå ting og løsne de bolte, der sad stramt. Nu har jeg en trappe, jeg kan bruge, og de andre teknikere har lært mig, hvordan jeg skal løsne stramme bolte på maskiner og udstyr.”

Hvad ser du som et af de største problemer, kvinder står over for i dag og målet om at skabe et samfund med ligestilling mellem kønnene?

“Jeg mener, at kvinder afskrækkes fra denne type arbejde, specielt på et værksted, fordi de fleste reklamer viser mænd, der arbejder her.

Når du tænker på en mekaniker, tænker du primært på en mand, fordi sådan har det altid været vist. Hvis du ser på en forhandler, ser du normalt mænd, der arbejder på værkstedet, men det skal man ikke lade sig afskrække af. Hvis du ønsker større ligestilling, skal du efter min mening vise flere kvinde, der arbejder i branchen.”

Grace Maple