SMART SAFETY

LUFTLEDNINGER – VID, HVORDAN DU ARBEJDER SIKKERT

29. september 2022

Arbejde med luftledninger

Det er ikke nødvendigt at røre ved en stærkstrømsledning, for at det kan medføre alvorlige ulykker eller dødsfald. Elektricitet kan springe, hvis en person eller et køretøj kommer for tæt på – det kaldes et overslag. De maskiner, der bruges i landbruget, er specielt udsat for risiko, fordi de ofte er høje eller er tilkoblet langt udstyr, f.eks. mejetærskere eller sprøjtebomme.

Ved du, hvad du skal gøre, hvis du eller andre bliver involveret i en ulykke med en stærkstrømsledning? Det er vigtigt, at du handler hurtigt og forstår den risiko, der er involveret. Læs mere om det her. Ved at bruge et par minutter til at opfriske din viden kan du redde liv.

VÆR MERE OPMÆRKSOM PÅ STÆRKSTRØMSLEDNINGER

Det er ret sandsynligt, at du har stærkstrømsledninger på din bedrift. Gå altid ud fra, at de er strømførende, indtil du får andet at vide. De kan nemt forveksles med telefonledninger. Registrér alle ledningerne på din bedrift, så du ved, hvilke der er strømførende. Dermed kan du sikre, at alle på dit landbrug, herunder nye entreprenører, ved, hvor ledningerne er, og hvad frihøjden er. Det er meget vigtigt, hvis du arbejder i mørke.

DET, DU BØR VIDE

• Opbevar ikke materialer, baller eller afgrøder under luftledninger.
  • Følg 10 meters-reglen – hvis dit udstyr kan ramme ledningen, skal du ALTID holde det i 10 meters afstand.
  • Husk, at hvis gummistøvler eller -handsker er snavsede eller fugtige, beskytter de måske ikke mod livsfarlige elektriske stød.

HVAD DU SKAL GØRE VED ULYKKER MED LUFTLEDNINGER

• Bevar roen, hold hovedet koldt og ring efter hjælp.
  • Identificér ledningen, og hvor du er.
  • Ring til din lokale el-leverandør – hav nummeret i førerhuset.
  • Hold dig væk fra eventuelt udstyr, der er i kontakt med stærkstrømsledningen. Det kan være livsfarligt at røre ved det. Føreren af et køretøj, der er kommet i kontakt med en luftledning, skal blive i førerhuset, da det er mest sikkert.
  • Hold alle andre væk fra området.
  • Ring til alarmtjenesten.

SÅDAN HJÆLPER DU EN TILSKADEKOMMEN PÅ EN SIKKER MÅDE

• Bed dem om at BLIVE i førerhuset, indtil el-leverandøren bekræfter, at ledningen ikke længere er strømførende.
  • Bed føreren om at KØRE væk, så ledningerne ikke berøres – hvis det er muligt.
  • Hvis førerhuset ikke er sikkert, hvis det f.eks. brænder, skal føreren HOPPE SÅ LANGT VÆK FRA MASKINEN som muligt – brug IKKE køretøjets trapper.
  • Føreren skal tage lange skridt, og hele tiden holde den ene fod på jorden, indtil den pågældende er mindst 5 meter væk.
  • GÅ ALDRIG TILBAGE TIL KØRETØJET – stærkstrømsledninger kan blive strømførende igen uden varsel.