SMART SAFETY

PTO’ER – SÅDAN HOLDER DU DIG SIKKER

29. september 2022

PTO’ER – SÅDAN HOLDER DU DIG SIKKER

Din PTO kan faktisk være det farligste udstyr på dit landbrug. Ulykker, der involverer PTO’er, kan være frygtelige og kan medføre livsforandrende skader eller dødsfald. Det er ligegyldigt, hvor mange gange du har brugt din PTO før – du har ALDRIG råd til at sænke paraderne, når du arbejder med den.

Men PTO’en er et utroligt alsidigt og nyttigt udstyr, og når du bruger den korrekt og foretager korrekt kontrol, kan alle være sikre.  Sørg for, at du har en tjekliste over PTO-sikkerhed som denne.

PTO tjekliste

KORREKT VEDLIGEHOLDELSE AF PTO’ER

• Sørg for, at PTO-skærme og fastspændingskæder er på plads.
  • Udskiftning eller reparation – brug ikke udstyr, hvor skærmene mangler eller er beskadigede, eller hvor kæderne mangler.
  • Defekte PTO-aksler kan gå løs fra udstyret og ramme nogen.
  • Har din PTO-skærm den rigtige størrelse og længde? Skærme, der ikke sidder ordentligt, er farlige. Roterende aksler skal være helt dækket af skærmen. Se altid producentens anvisninger.
  • Sørg for at rengøre og smøre PTO-skærmen og hurtigudløsningen regelmæssigt.
  • Rengør vinduer, og kontrollér, at spejlene er intakte og korrekt indstillet.

BESKYT DIG SELV OG ANDRE

• Det tager kun et par sekunder mere at gå rundt om maskinen. Træd aldrig over en roterende aksel.
  • Sørg for at være iført tætsluttende tøj. Tørklæder, smykker eller snore til hættetrøjer kan nemt sidde fast i en roterende PTO, og det er derfor bedst at fjerne dem. Sæt langt hår op, eller saml det under en kasket.
  • Kontrollér, at ingen udsættes for fare, inden PTO-drevet aktiveres.
  • Hold børn væk fra PTO’er og alt kørende maskineri.
  • Kontrollér, at gående og køretøjer kan bevæge sig rundt omkring dig i sikker afstand.
  • Hav en mobiltelefon på dig, hvor nødopkaldsnumrene er programmeret ind.
  • Sørg for et passende uddannelsesprogram for alle nye operatører.

Hvis du har spørgsmål vedrørende sikkerheden omkring din PTO-skærm, -kappe eller -kæde, bedes du kontakte din lokale forhandler.