SMART SÄKERHET

Överliggande kraftledningar – ha kunskap om hur du arbetar säkert

29th september 2022

SMART Safety Powerlines

Man behöver inte vidröra en kraftledning för att det ska leda till allvarliga eller dödliga personskador. Elektricitet kan hoppa om en person eller ett fordon helt enkelt kommer för nära, vilket kallas överslag. De maskintyper som används vid lantbruksarbete är i synnerhet utsatta för risker eftersom de ofta är höga eller har lång utrustning, t.ex. skördetröskor eller besprutningsbommar.

Vet du vad du ska göra om du eller någon annan utsätts för en olycka som hänför sig till kraftledningar? Det är avgörande att du agerar snabbt och inser vilka faror som finns. Ta en titt på följande korta avsnitt. Några minuter för att friska upp minnet kan rädda liv.

Var mer medveten om kraftledningar

Det är mycket troligt att du har kraftledningar på din mark. Förutsätt alltid att de är strömförande tills motsatsen är bevisad. Det är lätt att förväxla dem med telefonledningar. Kartlägg alla ledningar på din mark så att du känner till vilka som är strömförande. Det här är praktiskt för att säkerställa att alla på din gård, inklusive nya entreprenörer, är medvetna om ledningarna och känner till frigångshöjder. Verkligen viktigt om du arbetar i mörker.

DETTA BEHÖVER DU VETA

• Förvara inte material, stapla inte balar och förvara inte grödor under överliggande kraftledningar.
  • Följ 10-metersregeln – om din utrustning skulle kunna komma i kontakt ska du ALLTID ha den på minst 10 meters avstånd.
  • Var medveten om att smutsiga eller fuktiga gummistövlar kanske inte skyddar dig mot en dödlig stöt.

GÖR DETTA VID EN OLYCKA SOM HÄNFÖR SIG TILL KRAFTLEDNINGAR

• Behåll lugnet, håll avstånd och ring för att få hjälp.
  • Identifiera ledningen och var du befinner dig.
  • Ring din lokala elleverantör – ha telefonnumret i hytten.
  • Håll avstånd till maskiner som står i kontakt med kraftledningen. Beröring kan orsaka dödsfall. Föraren av ett fordon som har kommit i kontakt med en överliggande kraftledning ska hålla sig säker genom att stanna i hytten.
  • Håll alla andra på avstånd.
  • Ring räddningstjänsten.

HJÄLPA EN SKADAD PERSON PÅ RÄTT SÄTT

• Säg till personen att STANNA i hytten tills elbolaget bekräftar att ledningen inte längre är strömförande.
  • Be föraren att KÖRA iväg från ledningarna – om så är möjligt.
  • Om hytten inte är säker, till exempel om den brinner, ska föraren HOPPA BORT FRÅN FARAN och INTE använda fordonets steg.
  • Föraren ska ta hoppande steg med en fot på avstånd från marken hela tiden till ett avstånd på minst 5 meter.
  • GÅ ALDRIG TILLBAKA TILL FORDONET – kraftledningar kan bli strömförande igen utan förvarning.