SMART SÄKERHET

Kraftuttag – behåll säkerheten

29th september 2022

SMART Safety PTO

Ditt kraftuttag kan vara den farligaste delen av utrustningen på din gård. Olyckor som inbegriper kraftuttag kan vara fruktansvärda och leda till livsförändrande personskador eller dödsfall. Det spelar ingen roll hur många gånger du har använt ditt kraftuttag förut, du har ALDRIG råd att inte vara på din vakt när du arbetar med det.

Kraftuttaget är dock en extremt mångsidig och användbar maskindel och om du använder det på rätt sätt och utför lämpliga kontroller kan du upprätthålla säkerheten för alla.  Se till att du har en checklista gällande kraftuttagssäkerhet som den här.

Checklista för kraftuttag

UTFÖR TILLÄMPLIGT UNDERHÅLL AV KRAFTUTTAGET

• Se till att kraftuttagsskydd och säkerhetskedjor finns på plats.
  • Byt ut eller reparera – använd aldrig utrustning med saknade eller skadade skydd eller saknade kedjor.
  • Defekta kraftuttagsaxlar kan lossna från maskinen och träffa någon.
  • Har ditt kraftuttagsskydd rätt storlek och längd? Skydd med dålig passning är farliga. De roterande axlarna måste omslutas helt och hållet av skyddet. Läs alltid tillverkarens instruktioner.
  • Se till att rengöra och smörja kraftuttagsskydd och snabbkopplingar regelbundet.
  • Rengör fönsterrutorna och se till att speglarna är intakta och rätt inställda.

SKYDDA DIG SJÄLV OCH ANDRA

• Det tar bara några extra sekunder att gå runt. Kliv aldrig över en roterande kraftöverföringsaxel.
  • Använd alltid kläder som inte sitter löst. Det är lätt hänt att halsdukar, smycken eller kapuschongsnören fastnar i ett roterande kraftuttag, så undvik att använda sådana saker. Sätt upp långt hår eller dölj det under en mössa.
  • Kontrollera att ingen är i fara innan kraftuttagsdrivningen kopplas in.
  • Håll barn på avstånd från kraftuttag och alla maskiner som är igång.
  • Se till att fotgängare och fordon kan förflytta sig runt dig på säkert avstånd.
  • Ta med dig en mobiltelefon med inprogrammerade nödsamtalsnummer.
  • Se till att ha ett lämpligt utbildningsprogram för alla nya förare.

Om du har säkerhetsfrågor som rör ditt kraftuttagsskydd eller kedja kontaktar du en lokal återförsäljare.